Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Aνθολόγιο Ε΄ και Στ΄

1. Η Φάλαινα και ο Οισοφάγος της , σελ 80 

Η ιστορία αυτή ανήκει στο βίβλιο στο βιβλίο Απίθανες ιστορίες, στο οποίο ο συγγραφέας εξηγεί με χιούμορ και φαντασία πώς απέκτησαν ορισμένα χαρακτηριστικά ή συμπεριφορές κάποια ζώα και πώς γεννήθηκαν γνώσεις χρήσιμες στον άνθρωπο.

Άλλες τέτοιες μικρές ιστορίες είναι:

  • «Ο ρινόκερος και το δέρμα του»,
  • «Η λεοπάρδαλη και οι βούλες της»,
  • «Πώς φτιάχτηκε το αλφάβητο»,
  • «Η γάτα που σεργιανάει πάντα μονάχη»,
  • «Η πεταλούδα που χτυπούσε το πόδι της».

Επεξεργασία προφορική
  • ποιοί είναι οι ήρωες του διηγήματος και σε συντομία τα βασικά χαρα κτηριστικά τους 
  • ποιος ο τόπος 
  • ποιο το1ο  πρόβλημα;
-τι πρότεινε το ψαράκι;
- τι έκανε η φάλαινα;  της φάλαινας
  •  ποιο το 2ο πρόβλημα; 
-πώς έδρασε ο ναυαγός
- πώς η φάλαινα


  • Στο τέλος της ιστορίας τι έγινε
  1. ο ναυαγός      2. η φάλαινα       3. Το ψαράκι; 






2. Σ΄ένα συνοριακό σταθμό 

Επεξεργασία προφορική 

1. Καταγραφή του τίτλου στον πίνακα και
διατύπωση υποθέσεων για τι είδους σταθμό πρόκειται;


2.  Ανάγνωση κειμένου και σύνδεση με τις
αρχικές τους προβλέψεις.


3. . Βλέπουμε εικόνες σταθμών 


Σταθμός τρένου στη Λευκωσία (1947)
 

 




 
 
 



4. Λεκτική αφόρμηση – ιδεοθύελλα με βάση
τη λέξη σταθμός και σχολιασμός της λέξης
συνοριακός.



5. -Ποιοι είναι ήρωες
     -ποιος ο τόπος 
     - ποιο το θέμα 

 6. Χωρισμός σε σκηνές με βάση το χρόνο 
(Μακρινό παρελθόν: τα παιδικά χρόνια - το όνειρο
Παρελθόν : τα χρόνια{ της  επαγγελματικής ζωής} σαν σιδηροδρομικός
Παρόν: τα χρόνια της σύνταξης

 7. - Ποιο ήταν το όνειρο του ήρωα; 
     -Ποιο συμβιβασμό έκανε; 
     -Ποια ήταν τα συναισθήματά του;

8. Δίνουμε έναν άλλο τίτλο στο κείμενο και στο βιβλίο που θα γράψει ο ήρωας







 Επεξεργασία γραπτή (φύλλο εργασίας )




  1. Να επιλέξεις τη σωστή απάντηση
Ι.   Ο ήρωάς μας είχε μια μεγάλη "μανία". Με τι;
Α)  Με τα αυτοκίνητα    
  Β)  Με τα τρένα          
    Γ)   Με το σχολείο

ΙΙ. Ποιο ήταν το μεγάλο όνειρό του;
Α)  να γίνει αστυνομικός      
 Β) να γίνει σταθμάρχης     
 Γ) να γίνει σιδηροδρομικός

ΙΙΙ. Τι του άρεσε να παρατηρεί περισσότερο;
      Α) όλους τους ταξιδιώτες
      Β) το σταθμάρχη με τη μπλε στολή και τα σιρίτια
      Γ) τους μοναχικούς ταξιδιώτες

ΙV. Ο ήρωάς μας τελικά έγινε...
      Α) Σιδηροδρομικός υπάλληλος
      Β)  Δάσκαλος
       Γ) Σταθμάρχης

V. Τώρα που είναι συνταξιούχος σκέφτεται...
      A) να ξεκουραστεί επιτέλους από τη σκληρή δουλειά
      B) να πηγαίνει βόλτες με τον καλό του φίλο, τον δάσκαλο
      Γ) να πηγαίνει τακτικά στο σταθμό για να βλέπει τα τρένα
      Δ) να γράψει ένα βιβλίο με τα απομνημονεύματά του



V .Γιατί γελάσανε οι δύο φίλοι με τον τίτλο του βιβλίου;

      Γιατί ήταν αστείος
      Γιατί δεν ήταν καθόλου ταιριαστός
      Γιατί ήταν μακρύς "σα σιδερόδρομος"


VΙ. Πόσες παραγράφους έχει το κείμενο;  ........................Αρίθμησέ τις



2. Βάλε τις φράσεις στη σωστή σειρά για να φτιάξεις την περίληψη του κειμένου

και των επιβατών.  /    Τώρα βγήκε στη σύνταξη    /  Τελικά έγινε σιδηροδρομικός υπάλληλος.   /   Το όνειρό του ήταν να γίνει σταθμάρχης.   /   Του άρεσε να παρατηρεί   /   Κάθε τόσο το έσκαγε    /  ένα βιβλίο με τα απομνημονεύματά του.    /  από το σχολείο    / 
Ο ήρωάς μας λάτρευε τα τρένα.  /    την ασταμάτητη κίνηση των τρένων   /   και σκέφτεται να γράψει  /    και πήγαινε στο σταθμό.  


………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….




 
 
…………………..σε μια γωνιά κι εκεί……………………..  ώρες ολόκληρες και……………………….  . Όχι μόνο τα τρένα που ολοένα ………………………  και ολοένα……………………….  , μα όλη η ατμόσφαιρα εκεί τον……………………………..  . Από το πολύ το σκασιαρχείο………………………..  στην ίδια τάξη. Η μάνα του του τις…………………………………………….  ταχτικά, αυτός το βιολί του